Bild för pressmeddelande
Aedes sticticus, vårsvämmygga. Foto: Anders Lindström/SVA

SVA ska undersöka myggförekomst på Gotland

Sidan granskades senast : 2021-04-08

Med start nästa vecka kommer Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) att inleda arbetet med att inventera mygg på framförallt den norra delen av Gotland. Det är i trakterna av Fardume och Bästeträsk som forskarna nu vill följa upp resultaten av 2019 års undersökningar som då visade att den aggressiva vårsvämmyggan fanns på 13 av 14 undersökta platser från Slite till Fårö.

Det är SVA som tillsammans med Länsstyrelsen Gotlands län får nära 1,9 miljoner kronor av Naturvårdsverket för att inventera och analysera förekomsten av framförallt vårsvämmyggan, som är känd från till exempel nedre Dalälven där den orsakat mycket problem. Forskarna kommer även att undersöka var de aggressiva arterna ljusbandad kustmygga och mörkbandad kustmygga finns i området.

– Det är en annorlunda ekologi på ön. Längs Dalälven kommer översvämningsmyggen fram i samband med vårflodens översvämningar, men på Gotland är det istället kraftiga regn på sommaren som tycks ge myggen liknande förutsättningar. Det är märkligt och spännande, säger forskare Anders Lindström, som tillsammans med de båda SVA-kollegorna Tobias Lilja och Disa Eklöf, reser ned till Gotland nästa vecka för en första undersökning.

– Vi vill se om det främst är kanterna på träsken och andra större vattensamlingar som producerar myggen, eller om det är pölar i skogen som ligger bakom förekomsten.

I sommar reser forskarna tillbaka till ön för att placera ut myggfällor. Under sommaren kommer sedan Länsstyrelsen Gotlands län att vittja dessa och fångsterna lämnas till SVA för artbestämning. Slutlig rapport väntas komma från forskarna under hösten.

Läs mer om svenska stickmyggor

Anders Lindström

Forskare

Foto: Göran Ekeberg/AddLight