Bild för pressmeddelande
Fyra huvudbudskap i årets kampanj Stoppa Kvarkan. Bild: Emma Nilsson/SVA.

Kampanj mot kvarka: ”Gör det som är BÄST för din häst”

Sidan granskades senast : 2024-05-02

Stoppa kvarkan är en årlig kampanj med målet att minska antalet utbrott av kvarka hos hästar. Utbrott kan medföra att anläggningar måste stänga i flera veckor eller att hästtävlingar måste ställas in.

Kvarka är en smittsam och smärtsam sjukdom hos hästar som också kan leda till dödliga komplikationer. I genomsnitt drabbas ett nytt stall av kvarka i Sverige varje vecka – det är mer än tio gånger vanligare än hästinfluensa. Ridskolor och arrangörer drabbas ekonomiskt samtidigt som elever inte får rida och tävlingsryttare och travhästar får stanna hemma. Årets kampanj Stoppa kvarkan har fokus på fyra enkla åtgärder som sammanfattas med ”Gör det som är BÄST för din häst.”

B: Boosta immunförsvaret med vaccin mot kvarka

Ä: Ägna tid och engagemang åt hästens smittskydd

S: Separera, isolera och signalera snabbt

T: Tempa och ha koll på din häst

– För varje år med kampanjen kommer vi närmare ett kvarkafritt Sverige. I år lyfter vi vaccinfrågan, för man behöver kombinera smittskydd och vaccination så att hästar slipper bli sjuka. Vaccination mot Streptococcus equi har visats ge högt skydd mot kvarka, vilket besparar hästarna mycket lidande, säger Gittan Gröndahl, tillförordnad statsveterinär på SVA.

Dagliga nyheter på HästSveriges facebook

Kampanjen pågår från måndag 6 maj till söndag 12 maj. HästSverige, SVA och SLU kommer att dela information och filmer i sina sociala medier och närmare tjugo organisationer inom hästnäringen sprider också budskap till sina följare.

– Som en del i vår målsättning att öka kunskapsnivån hos alla som vistas kring hästar, prioriterar vi kampanjen Stoppa kvarkan. Vi sprider kunskap om smitta och smittskydd vilket är viktigt för såväl häst- och stallägare, tränare, tävlingsryttare som ridskolor – allt för hästarnas välfärd, säger Lisa Chröisty på SLU som leder arbetet med kunskapssajten HästSverige.

Flera forskningsprojekt för att stoppa kvarkan

I ett projekt smittspårades utbrott med hjälp av DNA-tester av bakteriestammar och intervjuer. Sprids kvarka i Sverige främst genom kontakter mellan svenska besättningar eller kommer det ständigt in nya varianter med hästar från utlandet? Ett antal varianter av kvarkabakterien kunde påvisas bland ridskolor, travhästar och privata hästar. Möjliga länkar mellan olika utbrott kunde styrkas eller avfärdas tack vare DNA-analyserna.

– De flesta utbrott var kopplade till ankomst av en ny häst. Den kvarkavariant som var vanligast hittades hos 31 procent av de testade. I ett travstall med ovaccinerade hästar där nya sjukdomsfall förekommit under en längre tid, kunde vi visa att de först drabbats av en variant av kvarka, och några månader senare av en annan variant, säger Gittan Gröndahl på SVA.  I utbrott där det fanns en del vaccinerade hästar sågs skyddseffekt av vaccination.

I ett nytt projekt som finansieras av Jordbruksverket erbjuder Svenska Ridsportförbundet och SVA gratis provtagning för nyinkomna ridskolehästar, en riskgrupp för kvarka. Målsättningen är att analysera blodprover från minst 100 hästar under 2024. Ridskolor hör av sig till Svenska Ridsportförbundet när de har nyinköpta hästar på väg in. De får då instruktioner samt frågeformulär. Blodproven tas av veterinär och analyseras sedan av SVA.

– Vi behöver få en bättre bild av hur vanligt det är att hästar som kommer nya till ett stall har varit exponerade för kvarkasmitta, och vilka grupper som innebär störst risk. Vi rekommenderar tre veckors karantän innan nya hästar får umgås med de andra hästarna, och vaccination av hästar som kan utsättas för smittrisk. Med nya rön kan vi utveckla riktlinjerna, säger Gittan Gröndahl på SVA.

Om Stoppa Kvarkan

I sociala medier är kampanjens hashtag #StoppaKvarkan. Kampanjen Strangles Awareness Week (SAW) startade ursprungligen i England av djurskyddsorganisationen Redwings Horse Sanctuary. I Sverige organiseras kampanjen av SVA och HästSverige i samarbete med hästnäringen och veterinära organisationer: Agria, Distriktsveterinärerna, Evidensia, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), hästnäringens riksanläggningar Flyinge, Strömsholm och Wången, LRF Häst, Länsstyrelserna, SLU, Sveriges Veterinärförbund/Hästsektionen, Svenska Djurskyddsföreningen, Svensk Galopp, Svenska Ridsportförbundet och Svensk Travsport.

Stoppa Kvarkan 2024

Projekt: Smittspårning och DNA-test avslöjar hur utbrott sprids

Läs mer hos andra

HästSverige på Facebook