Ring eller skicka e-post till oss
Telefon 018–67 40 00
E-post för allmänna frågor: sva@sva.se
SVA:s registratur
Via växeln 018-67 40 00, vardagar: 09.00-11.00, 13.00-15.00, förkortade arbetsdagar: 08.00-10.00.
E-post: registrator@sva.se.
Öppettider
Telefonväxeln och receptionen är öppen alla helgfria vardagar:
- 07.50-16.30 under september - april
- 07.50-15.50 under maj - augusti
Förkortade arbetsdagar
Följande dagar stänger SVA klockan 12.00:
- Trettondagsafton
- Skärtorsdagen
- Valborgsmässoafton
- Dagen före Alla helgons dag
- 23 december
På klämdagar gäller ordinarie öppettider.
Destruktion
- September-april: 07:00 – 16:00
- Maj-augusti: 07:00 – 15:30
- Halvdagar: 07:00 – 11:30
Stängt lördagar, sön- och helgdagar.
Kontakta enskilda anställda
Enskilda anställda nås på telefon via vår växel.
Presskontakt
Under ordinarie öppettider via SVA:s växel: 018-67 40 00. För övriga tider se vårt pressrum.
Jourhavande epizootolog, tjänsteman i beredskap (TIB)
Vid misstanke om allvarlig smittsam sjukdom kan veterinärer och myndighetsanställda kontakta tjänsteman i beredskap vid SVA.
Under ordinarie öppettider nås tjänsteman i beredskap via SVA:s växel. Utanför ordinarie öppettider när växeln har stängt är numret 018-67 40 01.
Rapportering om sjuka eller döda fiskar
Kontakta SVA:s fisksektion genom formulär https://rapporterafisk.sva.se.
Rapportering om sjuka eller döda vilda djur
Kontakta SVA:s viltsektion genom formulär https://rapporteravilt.sva.se.
Frågor om webbplatsen
Vid frågor eller synpunkter på webbplatsens innehåll eller funktioner, kontakta våra webbredaktörer.
Allmän handling
SVA är en myndighet vilket innebär att alla uppgifter som skickas till oss kan bli allmänna handlingar. Vid kontakt via telefon eller e-post kan uppgifter bli allmänna handlingar i de fall då det krävs för att vi ska uppfylla det krav som åligger oss att förebygga, diagnostisera och bekämpa sjukdomar hos djur. I de fall detta görs kan behandling av personuppgifter vara nödvändig för att exempelvis utreda smittsamma djursjukdomars uppkomst, orsak och spridningssätt samt för forsknings- och utvecklingsarbete.
Klagomålshantering
För SVA är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och produkter. Om du som kund inte är nöjd ber vi dig att ta kontakt med oss så snart som möjligt så att vi kan utreda ditt ärende på bästa sätt. Du kommer alltid få en återkoppling från oss om ditt ärende.